Onze samenleving staat voor grote uitdagingen rond duurzaamheid, energie, mobiliteit, industrie, gezondheid … Het onderwijs leidt jongeren op met aandacht voor deze uitdagingen, enerzijds door hen (STEM)kennis te laten verwerven en anderzijds door jongeren te stimuleren in onder andere probleemoplossend en creatief denken.
Om scholen hierbij te ondersteunen, lanceert RTC West-Vlaanderen jaarlijks een STEM-projectoproep waarbij leerlingen uit de 3de graad arbeidsmarktgerichte bso-opleidingen of tso-opleidingen met dubbele of doorstroomgerichte finaliteit het voortouw nemen om antwoorden vinden op relevante uitdagingen, ondersteund door ondernemingen.
▼
VTI SINT-ALOYSIUS TORHOUT
Leerlingen uit het 7° jaar houtbewerking bouwen een zitbank van 9m in allemaal verschillende houtsoorten. Achter de hoofdsteun is er een bank met USB aansluitingen waar lln via zonnepanelen aan elektriciteit geraken om hun gsm en/of laptop te kunnen opladen. Dit doen ze samen met de afdeling elektriciteit Aan de muur komt er een paneel waar je via een QR code elke gebruikte houtsoort kan scannen en uitleg krijgt over de houtsoort. De vorm van de bank wordt via testpanelen uitgedokterd om ergonomisch te zijn. De gleuven tussen de latjes worden opgevuld, om een houten scheepsdek-look te creëren.
Copyright © Alle rechten voorbehouden
Image credits: RTC WVL en partners, Freepik.com & Unsplash.com